Home   Uncategorized   Bedtijd tips

Bedtijd tips

Bedtijd tips

Zou het niet heerlijk zijn als je na een lange dag de kinderen in de pyjama kon hijsen en gewoon op het knopje ‘slapen’ kon drukken? Helaas werken de kinderen niet zo en verloopt het naar bed brengen niet altijd even soepel. Zeuren, huilen, strijd of gewoonweg weer uit bed komen.. herkenbaar?

Dan is het goed te weten dat je als ouder invloed hebt. Hierbij 5 praktische tips om je op weg te helpen als je kind niet wil slapen of gewoon om het naar bed gaan soepel te laten verlopen.

1.      Neem de tijd

Rustig gaan slapen start met de tijd nemen voor het naar bed brengen. Ben je gehaast of met andere dingen bezig dan ontvang je dit terug middels strijd en gezeur!

2.      Op tijd voorbereiden

Bereid je kind voor opdat het bijna bedtijd is. Niets is namelijk zo vervelend als je net met iets leuks begonnen bent en je moet stoppen omdat je moet slapen. Voorkom die frustratie bij je kind, door vooraf aan te kondigen dat het bijna bedtijd is. Bij kinderen die kunnen klokkijken kan je de tijd aangeven ‘over vijf minuutjes ga je naar bed’.

3.      Vaste slaaptijd

Breng je kind op een vast tijdstip naar bed. Kinderen vinden structuur en duidelijkheid prettig, ze willen weten wat er wanneer gebeurt. Middels vaste routines weten ze dat het op een gegeven moment bedtijd is. Bovendien hebben kinderen voor groei en ontwikkeling voldoende slaap nodig en draagt een vast tijdstip bij aan een goed slaap- waakritme.

4.      Op tijd slapen

 

Zorg dat je kind niet al te moe wordt. Een kind dat te moe is, werkt veelal niet (goed) mee met slapen gaan. Zie je dat je kind oververmoeid raakt, doe het dan die avond eerder naar bed.

 

5.      Vast ‘bedtijd-ritueel’

Om te zorgen voor een ontspannen naar bed gaan, kun je je kind helpen middels een vast bed ritueel. Doe elke avond hetzelfde, zo weet je kind wat komen gaat en krijgt het rust. Het weet dat na alle herhaalde stapjes, in bed gaan slapen het gevolg is. Zorg voor herkenbare terugkerende elementen. Hierbij valt te denken aan: in bad, pyama aan, tandjes poetsen, even terugblikken op de dag, samen een boekje lezen op een rustige plek, knuffel/kus en gaan slapen. Zorg voor rust bij het slapen gaan (geen televisie kijken voor het slapen gaan, geen drukke spelletjes)!

Hoe verloopt ‘bedtijd’ bij jou?

Heb jij zelf nog bruikbare tips die werkend zijn bij het goed laten slapen van de kinderen? Laat anderen meegenieten door ze te delen, mail jouw tips naar De Stip!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


*